بهترین تغذیه در آلودگی هوا

ارسال شده توسط

بهترین تغذیه در آلودگی هوا چیست؟

هوایی که امروز تنفس می کنیم، به سطح خطرناکی از آلودگی رسیده است. افرادی که سابقه ی بیماری تنفسی نداشته اند، اکنون در بیمارستان ها بستری شده اند. حالا که دولت ایران کمترین تلاشی برای رفع این مشکل نکرده و هر سال با مشکلات آلودگی روبرو هستیم، در این پست سعی داریم تا برخی از مواد غذایی آنتی اکسیدان طبیعی را به شما معرفی کنیم تا بدن خود را نسبت به تاثیرات منفی و آسیب زای آلودگی تقویت کنید. هوایی که تنفس می کنیم ازن، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق و بسیاری از مواد مضر را وارد ریه های ما می کند. این ترکیبات از راه ریه، پوست، گوش، چشم، بینی و غیره وارد بدن شده موجب نابودی بافت های بدن می شود.  

اما آیا می دانستید که آنتی اکسیدانی که از مواد غذایی دریافت می کنید، بدن شما را از تاثیرات مضر آلودگی هوا در امان نگه می دارد؟ با ما در معرفی بهترین غذاهای حاوی آنتی اکسدیان همراه بوده و مقدار فراوانی از آن را مصرف کنید تا از سلامتی خود محافظت کنید.

ویتامین ث

بهترین تغذیه در آلودگی هوا

ویتامین C قوی ترین آنتی اکسیدان برای بدن انسان است. این ویتامین محلول در آب در سراسر بدن وجود داشته و رادیکال های آزاد را پاکسازی می کند. ویتامین C به بازسازی ویتامین E نیز کمک می کند. برای حفظ سطح آنتی اکسیدان ها و ویتامین C بدن، باید روزانه مقدار مناسبی از آن را برای سلامت ریه ها دریافت کنیم.

کلم، شلغم، بروکلی، میوه هایی مانند لیمو، پرتقال، سبزیجات با برگ سبز و غیره همه از مواردی هستند که مصرف فراوان آن ها به شدت توصیه می کند.

یکی از ساده ترین راه های دریافت ویتامین ث لازم برای برای بدن، مصرف روزانه ۲ عدد لیمو یا آب لیمو است.

مصرف مرکبات حاوی ویتامین ث را نیز فراموش نکنید.

ویتامین E

بهترین تغذیه در آلودگی هوا

ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است که اولین دفاع در برابر آسیب به بافت های بدن می باشد. ویتامین E معمولا در روغن های گیاهی مثل روغن روغن ذرت، روغن زیتون و بادام زمینی وجود دارد.  انواع ماهی ها و خاویار نیز منبعی غنی و سرشار از ویتامین E  محسوب می شوند.

گیاهانی مانند پونه، ریحان و جعفری نیز دارای مقادیر کمی ویتامین ای هستند. همچنین می توانید از پودر فلفل مصرف کنید. اما درصد ویتامین E موجود در آن ها کافی نیست و برای اثر گذاری باید بصورت روزانه مصرف شوند.

بتاکاروتن

بهترین تغذیه در آلودگی هوا

بتاکاروتن به دلیل داشتن فعالیت های آنتی اکسیدان خود، نقش مهمی در کنترل التهاب ایفا می نماید. بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A  می شود. سبزیجات با برگ سبز مثل کاهو، اسفناج، گشنیز و غیره منبعی غنی از بتاکاروتن هستند. هویج و برگ تربچه نیز سرشار بتاکاروتن هستند.

امگا ۳

امگا ۳ بدن را دربرابر آسیب ها و مضررات آلودگی هوا محافظت می کند. آجیل و دانه ها، دانه چیا و بذر کتان همه منابع امگا ۳ هستند که می توانید آن ها را با ماست ترکیب کرده و به عنوان دسر نوش جان کنید. دانه خردل، سبزیجات، شیر گاو، گوشت مرغ و غیره نیز سرشار از امگا ۳ هستند.